Standardy ochrony małoletnich
RSSSTANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
Szkoły Podstawowej nr 3 im. Komisji Edukacji Narodowej w Dzierżoniowie
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 560)
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników zatrudnionych
w Szkole Podstawowej nr 3 im. Komisji Edukacji Narodowej w Dzierżoniowie jest działanie dla dobra każdego dziecka i w jego najlepszym interesie. Pracownicy traktują małoletnich z szacunkiem oraz uwzględniają ich potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracowników wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie, a pracownicy realizując te cele, działają w ramach obowiązującego prawa, statutu szkoły, wprowadzonych regulaminów oraz powierzonych im kompetencji określonych w zawartych indywidualnych umowach oraz zakresach czynności.
Niniejszy dokument określa najważniejsze zasady oraz sposoby postępowania pracowników szkoły wobec osób małoletnich dla zapewnienia im bezpieczeństwa fizycznego
i psychicznego. Cele ochrony małoletnich realizowane są w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych szkoły oraz kompetencji pracowników.
ROZDZIAŁ I
OBJAŚNIENIE TERMINÓW
- 1.
Ilekroć w niniejszym dokumencie, bez bliższego określenia, jest mowa o:
- personelu – należy przez to rozumieć wszystkich nauczycieli i pracowników administracji i obsługi zatrudnionych w szkole na podstawie umowy o pracę, a także umowy cywilnoprawnej, wolontariatu lub osoby odbywającej staż;
- uczniu – należy przez to rozumieć każdego małoletniego (dziecko) do ukończenia 18. roku życia, uczęszczającego do szkoły ;
- opiekunie dziecka – należy przez to rozumieć jego rodzica lub opiekuna prawnego, którym jest również rodzic zastępczy;
- zgodzie rodzica – należy przez to rozumieć zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka;
- krzywdzeniu dziecka – każde działanie lub bezczynność jednostki, instytucji lub społeczeństwa jako całości i każdy rezultat takiego działania lub bezczynności, który deprywuje równe prawa i swobody dzieci lub zakłóca ich optymalny rozwój, w szczególności należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym członka personelu placówki, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie;
Wyróżnia się następujące, podstawowe formy krzywdzenia:
Przemoc fizyczna wobec dziecka. Jest to działanie bądź zaniechanie wskutek którego dziecko doznaje faktycznej fizycznej krzywdy lub jest nią potencjalnie zagrożone. Krzywda stanowi rezultat działania bądź zaniechania ze strony rodzica, opiekuna, osoby odpowiedzialnej za dziecko, posiadającej nad nim władzę lub takiej, której ufa. O przemocy fizycznej mówimy zarówno w wymiarze jednorazowym, jak i powtarzającym się.
Przemoc psychiczna wobec dziecka. Jest to przewlekła, niefizyczna, szkodliwa interakcja pomiędzy dzieckiem a osobą za nie odpowiedzialną lub osobą, której dziecko ufa. Tak jak w przypadku przemocy fizycznej obejmuje zarówno działania, jak i zaniechania. Do przejawów przemocy psychicznej zaliczamy m.in.:
- Niedostępność emocjonalną,
- zaniedbywanie emocjonalne,
- relacja z dzieckiem oparta na wrogości, obwinianiu, oczernianiu, odrzucaniu,
- nieodpowiednie rozwojowo lub niekonsekwentne interakcje z dzieckiem,
- niedostrzeganie lub nieuznawanie indywidualności dziecka,
- niedostrzeganie lub nieuznawanie granic psychicznych między dzieckiem a osobą odpowiedzialną,
- nieodpowiednia socjalizacja, demoralizacja,
- sytuacje, w których dziecko jest świadkiem przemocy
Przemoc seksualna wobec dziecka (wykorzystywanie seksualne dziecka). Jest to angażowanie dziecka przez osobę dorosłą lub inne dziecko w aktywność seksualną. Dotyczy sytuacji gdy nie dochodzi do kontaktu fizycznego (np. ekshibicjonizm, molestowanie werbalne - np. prowadzenie rozmów o treści seksualnej nieadekwatnej do wieku dziecka, komentowanie w sposób seksualny wyglądu i zachowania dziecka, zachęcanie do kontaktu z treściami pornograficznymi, grooming - strategie nieseksualnego uwodzenia dziecka z intencją nawiązania kontaktu seksualnego w przyszłości) i gdy do takiego kontaktu dochodzi (sytuacje takie jak: dotykanie dziecka, zmuszanie dziecka do dotykania ciała sprawcy, stosunek seksualny). Każda czynność seksualna podejmowana z dzieckiem przed ukończeniem 15 roku życia jest przestępstwem. W przypadku dzieci mówimy o wykorzystaniu seksualnym, kiedy między wykorzystującym (dorosły, inne dziecko) a wykorzystywanym (dziecko) z uwagi na wiek lub stopień rozwoju zachodzi relacja władzy, opieki czy zależności. Do innej formy wykorzystywania seksualnego dzieci zalicza się wyzyskiwanie seksualne. Jest to jakiekolwiek: faktyczne lub usiłowane nadużycie podatności dziecka na zagrożenia, przewagi sił lub zaufania - w celu seksualnym. Wyzysk seksualny obejmuje (chociaż nie jest to konieczne) czerpanie zysków finansowych, społecznych lub politycznych z wykorzystania seksualnego. Szczególne zagrożenie wyzyskiem seksualnym ma miejsce podczas kryzysów humanitarnych. Zagrożenie wyzyskiem seksualnym dotyczy zarówno samych dzieci, jak i opiekunów tych dzieci, mogących paść ofiarą wyzysku.
Zaniedbywanie dziecka. Jest to chroniczne lub incydentalne niezaspokajanie fizycznych i psychicznych potrzeb dziecka. Może przyjmować formę nierespektowania praw dziecka, co w rezultacie prowadzi do zaburzeń w jego zdrowiu i/lub rozwoju. Do zaniedbywania dziecka dochodzi w relacjach dziecka z osobą zobowiązaną do opieki, wychowania, troski i ochrony.
Przemoc rówieśnicza (nękanie rówieśnicze, bullying). Przemoc rówieśnicza ma miejsce gdy dziecko doświadcza różnych form nękania ze strony rówieśników. Dotyczy działań bezpośrednich lub z użyciem technologii komunikacyjnych (np. za pośrednictwem internetu i telefonów komórkowych). Przemoc rówieśniczą obserwujemy, gdy szkodliwe działanie ma na celu wyrządzenie komuś przykrości lub krzywdy (intencjonalność), ma charakter systematyczny (powtarzalność), a ofiara jest słabsza od sprawcy bądź grupy sprawców. Obejmuje:
- przemoc werbalną (np. przezywanie, dogadywanie, ośmieszanie),
- przemoc relacyjną (np wykluczenie z grupy, ignorowanie, nastawianie innych przeciwko osobie, szantaż),
- przemoc fizyczną (np. pobicie, kopanie, popychanie, szarpanie),
- przemoc materialną (np. kradzież, niszczenie przedmiotów)
- cyberprzemoc/przemoc elektroniczną (np. złośliwe wiadomości w komunikatorach, wpis w serwisie społecznościowym, umieszczanie w Internecie zdjęć lub filmów ośmieszających ofiarę),
- wykorzystanie seksualne - dotykanie intymnych części ciała lub zmuszanie do stosunku płciowego lub innych czynności seksualnych przez rówieśnika,
- przemoc uwarunkowaną normami i stereotypami związanymi z płcią (np. przemoc w relacjach romantycznych między rówieśnikami), pochodzeniem, narodowością, orientacją seksualną, wyznawaną religią czy innymi cechami.
- uczniu ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – należy przez to rozumieć każdego ucznia, który ze względu na niepełnosprawność lub inne problemy rozwojowe jest słabszy od innych uczniów w budowaniu prawidłowych relacji rówieśniczych i potrzebuje ze strony pracowników szkoły większej uwagi i pomocy;
- innej osobie - osoba nie będąca pracownikiem szkoły ani opiekunem dziecka (np. praktykanci, osoby prowadzące warsztaty z uczniami, itp.)
ROZDZIAŁ II
INSTYTUCJE WSPÓŁRACUJĄCE ZE SZKOŁĄ
Szkoła współpracuje m.in z:
- NZOZ Szpital Powiatowy w Dzierżoniowie , ul. Cicha 1 , tel. 74 834 41 88
- Pogotowie Ratunkowe w Dzierżoniowie , ul. Cicha 1 , tel. 112
- Ośrodek Pomocy Społecznej w Dzierżoniowie , ul. Szkolna 24 , tel. 74 660 46 76
- Poradnią psychologiczno-pedagogiczną w Dzierżoniowie , ul. Parkowa 16 , tel.74 831 56 79
- Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Dzierżoniowie, ul. Piastowska 1, tel. 74 833 98 95
Szkoła znajduje się na terenie właściwości:
- Sądu Rejonowego w Dzierżoniowie , ul. Świdnicka 51, tel. 633 41 00
- Komenda Powiatowa Policji w Dzierżoniowie , ul. Ząbkowicka , tel. 47 875 42 00
Szkoła współpracuje oraz informuje przebywające w niej dzieci o możliwości uzyskania pomocy:
- Rzecznika Praw Obywatelskich
- Rzecznika Praw Dziecka, w tym prowadzonego przez niego telefonu zaufania 800 12 12 12
- Telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111
ROZDZIAŁ III
ZASADY BEZPIECZNEJ REKRUTACJI PRACOWNIKÓW
- 2.
- Rekrutacja nauczycieli odbywa się zgodnie z zasadami określonymi w ustawie Karta Nauczyciela, w szczególności poprzez wykonanie obowiązku weryfikacji kandydata do zatrudnienia w Centralnym Rejestrze Orzeczeń Dyscyplinarnych , w Rejestrze Sprawców Przestępstw na tle Seksualnym oraz weryfikacji zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego.
- Rekrutacja pracowników administracji i obsługi odbywa się na zasadach określonych
w ustawie o pracownikach samorządowych i przepisach wykonawczych oraz w szczególności poprzez wykonanie obowiązku weryfikacji kandydata do zatrudnienia w Rejestrze Sprawców Przestępstw na tle Seksualnym oraz weryfikacji zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego.
ROZDZIAŁ IV
ZASADY BEZPIECZNYCH RELACJI: UCZEŃ - PERSONEL SZKOŁY
- 3.
- Pracownicy mają znać i stosować zasady bezpiecznych relacji z małoletnim ustalone w szkole na podstawie obowiązujących przepisów prawa, statutu, regulaminu pracy i innych przepisów wewnętrznych, w szczególności:
- relacja z uczniami powinna być profesjonalna, komunikaty bądź działania wobec ucznia powinny być odpowiednie do sytuacji, bezpieczne, zarówno w sferze fizycznej jak i psychicznej, uzasadnione i zrozumiałe dla ucznia;
- nie wolno uczniów wyśmiewać, używać wobec nich wulgaryzmów, wykonywać obraźliwych gestów, wypowiadać treści o zabarwieniu seksualnym, przemocowym;
- kontakty z uczniami powinny być nacechowane szacunkiem, cierpliwością, życzliwością, dbałością o bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne konkretnego ucznia i uczniów pozostałych;
- nie wolno stosować wobec ucznia zachowań nacechowanych przemocą fizyczną, chyba że jest to niezbędne w sytuacji, w której uczeń zagraża sobie lub innym (np. mocne przytrzymanie);
- nie wolno stosować gróźb;
- należy dbać o poufność i ochronę informacji dotyczących ucznia;
- nie jest dozwolone nawiązywania kontaktów z małoletnimi, uczęszczającymi do placówki, poprzez przyjmowanie bądź wysyłanie zaproszeń w mediach społecznościowych,
- nie jest dozwolone dotykanie małoletniego w sposób, który może być uznany za dwuznaczny, nieprzyzwoity lub niestosowny.
- Zasady bezpiecznych relacji personelu z uczniami obowiązują wszystkich pracowników, stażystów i wolontariuszy oraz inne osoby mające kontakt z uczniami.
ROZDZIAŁ V
ZASADY ZAPEWNIAJĄCE BEZPIECZNE RELACJE MIĘDZY POMIĘDZY UCZNIAMI
- 4.
- W statucie są opracowane prawa i obowiązki uczniów, w tym zasady zachowania obowiązujące uczniów. Uczniowie są zobowiązani do ich przestrzegania.
- W ramach pracy wychowawczej zasady bezpiecznego zachowania omawiają wychowawcy kompleksowo na zajęciach wychowawczych, a także sytuacyjnie w miarę potrzeb.
- Relacje rówieśnicze powinny być oparte w szczególności na szacunku, tolerancji, koleżeństwie, empatii, odpowiedzialności.
- Zachowania niedozwolone w relacjach między uczniami to w szczególności: przemoc fizyczna, agresja słowna, wyśmiewanie, niszczenie cudzej własności, wymuszenia, zastraszanie, szantaż, cyberprzemoc.
- Wychowawcy monitorują relacje rówieśnicze w przydzielonych im oddziałach i reagują odpowiednio na każdy przypadek łamania zasad właściwych relacji rówieśniczych.
- Nauczyciele w czasie zajęć z uczniami oraz w trakcie realizacji innych zadań z udziałem małoletnich monitorują relacje rówieśnicze i reagują odpowiednio na każdy przypadek łamania zasad właściwych relacji rówieśniczych.
- Pedagog specjalny, przy współpracy z wychowawcą, monitoruje relacje rówieśnicze uczniów z niepełnosprawnością oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, prowadzi interwencje profilaktyczne i zaradcze w obszarze agresji rówieśniczej z udziałem uczniów niepełnosprawnych i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
ROZDZIAŁ VI
PROCEDURA INTERWENCJI W SYTUACJI PODEJRZENIA KRZYWDZENIA UCZNIA
- 5.
W przypadku powzięcia przez pracownika podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, ma on obowiązek przekazania uzyskanej informacji do wychowawcy klasy, pedagoga, psychologa, dyrektora lub wicedyrektora.
- 6.
- Osoba przyjmująca zgłoszenie informuje lub wzywa opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa, przekazuje im informacje o sytuacji małoletniego.
- W przypadku, gdy w zdarzeniu uczestniczy uczeń niepełnosprawny lub uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w rozpoznaniu i kwalifikowaniu zdarzenia uczestniczy pedagog specjalny, pedagog lub psycholog szkolny lub nauczyciel współorganizujący kształcenie specjalne.
- Pedagog lub psycholog lub inna wskazana przez dyrektora osoba powinna sporządzić syntetyczny opis sytuacji szkolnej i rodzinnej dziecka na podstawie rozmów z dzieckiem, nauczycielami, wychowawcą i rodzicami.
- W opisie, o którym mowa w p.3, powinny znaleźć się w szczególności takie informacje jak:
- kogo dotyczy sytuacja,
- jaki jest omawiany problem, czego dotyczy,
- podjęte kroki, osoby zaangażowane,
- uwzględnienie sytuacji dzieci niepełnosprawnych oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, jeśli ich dotyczy problem,
- wnioski/wskazanie dalszych działań.
- Jeśli z analizy sytuacji wyniknie konieczność podejmowania dodatkowych działań, pedagog lub psycholog w porozumieniu z wychowawcą dziecka przygotowuje plan pomocy małoletniemu.
- Plan pomocy dziecku powinien zawierać w szczególności:
- wskazanie dotyczące podjętych działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji,
- bieżące zadania dla personelu dla zapewnienia możliwego wsparcia dla małoletniego,
- określenie zasad współpracy z rodzicami na rzecz wsparcia dziecka.
- W przypadku drobnych incydentów, gdy ryzyko powtarzalności sytuacji jest nieznaczne, dokonuje się stosownych wpisów w dokumentacji pedagoga szkolnego, psychologa, pedagoga specjalnego, wychowawcy, dyrektora lub innych nauczycieli związanych z daną sytuacją i monitoruje się sytuację dziecka.
- 7.
- W przypadkach dotyczących wykorzystywania seksualnego oraz znęcania się fizycznego
i psychicznego nad dzieckiem, dyrektor powołuje zespół interwencyjny, w skład którego mogą wejść: pedagog, psycholog, wychowawca oraz inni członkowie mający wiedzę
o krzywdzeniu dziecka lub o dziecku. - Dyrektor oraz osoby przez niego upoważnione mogą złożyć do odpowiednich służb, instytucji zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, jeśli sytuacja wymaga natychmiastowych działań.
- Dyrektor lub osoby przez niego upoważnione, na podstawie zgromadzonych informacji dotyczących sytuacji małoletniego, mogą złożyć zawiadomienie do sądu opiekuńczego lub mogą wszcząć procedurę „Niebieskiej Karty”.
- Zespół interwencyjny przygotowuje plan pomocy małoletniemu, zgodny z § 6 pkt 6, na podstawie opisu sporządzonego przez członków zespołu.
- Plan, o którym mowa w p.4, jest konsultowany z rodzicami w celu włączenia ich do współpracy na rzecz zmiany w sytuacji dziecka.
- W sytuacji, gdy potencjalnym sprawcą krzywdzenia dziecka jest rodzic, wyłącza się go z działań, spotkań i ustaleń, jeśli to miałoby narazić dziecko na dalsze krzywdzenie. W takiej sytuacji rozmowy i ustalenia prowadzi się z drugim rodzicem.
- W sytuacji, gdy rodzic , rodzice są potencjalnymi sprawcami krzywdzenia dziecka i nie można wskazać opiekuna, który zagwarantuje dziecku bezpieczeństwo, nawiązuje się współpracę z odpowiednimi służbami , instytucjami, by zabezpieczyć dziecko.
ROZDZIAŁ VII
ZASADY OCHRONY WIZERUNKU UCZNIA
- 8.
- W szkole, uznając prawo małoletniego do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia się ochronę wizerunku małoletniego i najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i przepisami wewnętrznymi.
- Pracownikom nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów, utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie placówki bez pisemnej zgody opiekuna dziecka.
- W szkole nie wolno udostępniać przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka, bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
- Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekunów na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.
ROZDZIAŁ VIII
ZASADY DOSTĘPU DZIECI DO INTERNETU
- 9.
- Szkoła podejmuje działania zabezpieczające małoletnich przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju zapewniając małoletnim dostęp do Internetu podczas planowych zajęć.
- Sieć szkolna jest chroniona poprzez zapory w ramach Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej.
- Na terenie szkoły dostęp dziecka do Internetu możliwy jest pod nadzorem nauczyciela na zajęciach komputerowych lub innych zajęciach z wykorzystaniem Internetu.
- Nauczyciel prowadzący zajęcia ma obowiązek okresowego informowania dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu.
- Szczegółowe zasady korzystania z urządzeń elektronicznych na terenie szkoły są opisane w Statucie szkoły.
- Szkoła zapewnia dostęp do materiałów edukacyjnych, dotyczących bezpiecznego korzystania z Internetu na swojej stronie internetowej oraz poprzez informacje przekazywane poprzez e-dziennik.
- Problematyka dotycząca cyberbezpieczeństwa poruszana jest m. in. podczas zebrań, organizowanych warsztatów i prelekcji, a także indywidualnych rozmów z rodzicami i uczniami.
- W sytuacji, gdy dojdzie do działań niepożądanych w zakresie cyberbezpieczeństwa dziecka, podejmuje się działania zgodnie z zasadami zawartymi w rozdziale V
ROZDZIAŁ IX
WDRAŻANIE, REALIZACJA I MONITOROWANIE STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH
- 10.
- Osoby odpowiedzialne za szkolenie personelu w zakresie stosowania standardów to dyrektor szkoły , pedagog szkolny oraz psycholog szkolny.
- Dyrektor szkoły w szczególności:
- przekazuje informacje prawne oraz nadzoruje przestrzeganie ustalonych standardów;
- monitoruje przepływ informacji o standardach obowiązujących w szkole do rodziców, uczniów, pracowników;
- organizuje w miarę potrzeb i możliwości szkolenia z ekspertami zewnętrznymi,
- szkoli personel.
- Pedagog szkolny lub psycholog w szczególności:
- omawia ze społecznością szkolną pragmatykę wdrażania standardów;
- aktualizuje informacje o standardach na stronie szkoły.
- Zasady przygotowania personelu do stosowania standardów:
- informacja o standardach obowiązujących w szkole oraz związanych z tym regulacjach prawnych – dostępna dla każdego pracownika szkoły na stronie szkoły, a także w gabinecie pedagoga i psychologa szkolnego;
- przed rozpoczęciem roku szkolnego organizowane jest szkolenie dla Rady Pedagogicznej i pozostałych pracowników lub podejmowane są działania informacyjne dotyczące standardów obowiązujących w szkole;
- nowozatrudnieni pracownicy są szkoleni w pierwszym tygodniu pracy;
- dokumentowanie działań może się odbywać w szczególności poprzez ogłoszenie do nauczycieli przez e-dziennik (wydruk), przygotowanie listy obecności ze szkoleń,
w przypadku indywidualnego instruktażu – zapis w dzienniku pedagoga/psychologa szkolnego lub w dokumentacji poszczególnych pracowników. - 11.
- Standardy obowiązujące w szkole są dostępne na stronie internetowej szkoły.
- Uczniowie są informowani o standardach na zajęciach z wychowawcą w pierwszym miesiącu nauki. Język informacji powinien być dostosowany do wieku i możliwości percepcji małoletniego.
- Rodzice są informowani o standardach na pierwszym zebraniu z wychowawcą w danym roku szkolnym.
- 12.
Dokumentacja dotycząca ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego przechowywana jest w gabinecie pedagoga zabezpieczona przed dostępem osób nieupoważnionych.
- 13.
Monitorowanie realizacji niniejszej polityki dokonuje się co najmniej raz w roku w formie ustalonej przez dyrektora szkoły, a w przypadku dokonania zmian, informuje się o nich społeczność szkolną.
Załącznik nr 1. Karta interwencji
KARTA INTERWENCJI
- Imię i nazwisko dziecka ………………………………………………………………
- Przyczyna interwencji ( forma krzywdzenia) – opis ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia …………………………………………………………………………………………
- Działania podjęte wobec dziecka ( skierowanie do specjalistów , w tym jakich oraz daty) :
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Ustalenia planu pomocy ( jeśli dotyczy) ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Spotkania z opiekunami dziecka ( opis, data) ....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
- Interwencja prawna ( właściwe zakreślić )
- Zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa ,
- Wniosek o wgląd w sytuację dziecka/ rodziny,
- Inny rodzaj interwencji ( jaki , opis)
- Dane dotyczące interwencji (nazwa organu, do którego zgłoszono interwencję) i data interwencji) ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
- Wyniki interwencji: działania organów wymiaru sprawiedliwości, jeśli jednostka uzyskała informacje o wynikach/ działania placówki/działania rodziców ( data , działanie) ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Załącznik nr 2. Notatka służbowa
Dzierżoniów, dn..........................
NOTATKA SŁUŻBOWA
Nauczyciel, funkcja
..................................................................................................................................................
Data zdarzenia: ...................................................................................................................................................
Osoby uczestniczące w zdarzeniu:
........................................................................................................................................................................................................................................................................................................... .....................................................................................................................................................
Krótki opis sytuacji (zdarzenia):
....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................... ………..
Wnioski, ustalenia:
..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Działania, kroki podjęte przez nauczyciela:
.............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
(data i podpis)
Załącznik nr 3. Wniosek o wgląd w sytuację dziecka
Dzierżoniów, dn. …………………
Sąd Rejonowy w Dzierżoniowie
Wydział Rodzinny i Nieletnich
Wnioskodawca: (imię, ,nazwisko) …………………..
Szkoła Podstawowa nr 3 im. Komisji Edukacji Narodowej w Dzierżoniowie
Uczestnicy postępowania: ..............................
Rodzice małoletniego: …………………………..
Wniosek o wgląd w sytuację dziecka
Wnoszę o:
Wgląd w sytuacje małoletniego ………………… i wydanie odpowiednich zarządzeń opiekuńczych.
Uzasadnienie
Do kl. III uczęszcza małoletni ………….. Opis trudności , sytuacji , podjętych przez szkołę działań
Mając powyższe fakty na uwadze można przypuszczać, że dobro małoletniej Anny jest zagrożone, a rodzice nie wykonują właściwie władzy rodzicielskiej. Dlatego zasadnym jest wgląd w sytuacje rodzinną małoletniej i ewentualne wsparcie rodziców.
Osobą zajmująca się sprawą małoletniego……………. jest psycholog szkolny ………………
…………………………..
podpis osoby reprezentującej instytucję
Załączniki:
- Odpisy pisma.
Załącznik nr 4. Zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa
Dzierżoniów, dnia …………………
Prokuratura Rejonowa
w Dzierżoniowie
Dyrektor
Szkoła Podstawowa nr 3 im. KEN
Ul. Nowowiejska 64
58-200 Dzierżoniów
Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.
Składam zawiadomienie podejrzenia popełnienia przestępstwa molestowania seksualnego małoletniej …………………….(imię i nazwisko) ur. ................ r. przez jej ojca ……………………………………………….(imię i nazwisko).
Uzasadnienie
W dniu………psycholog szkolny…………….(imię, nazwisko) zgłosiła dyrekcji podejrzenie popełnienia przestępstwa wobec małoletniej……………..
W trakcie wykonywania przez psychologa szkolnego…………….(imię, nazwisko) czynności służbowych - spotkania (należy podać daty) z małoletnią……………(imię i nazwisko -, ujawniła ona niepokojące treści dotyczące relacji z ojcem oraz zachowań o charakterze seksualnym ojca wobec niej.
Ponadto podczas uczestnictwa w zajęciach szkolnych małoletnia prezentuje zachowania o charakterze seksualnym wobec siebie i kolegów, które mogą wskazywać na prawdopodobieństwo nadużycia seksualnego.
Mając na uwadze powyższe informacje, a także dobro i bezpieczeństwo małoletniej wnoszę o wszczęcie postępowania wyjaśniającego w tej sprawie.
Osobą zajmująca się sprawą małoletniej…………….(imię, nazwisko) jest psycholog szkolny …………….(imię, nazwisko)
……………………………
(podpis osoby uprawnionej do reprezentacji instytucji)
Załączniki:
- Odpisy pisma
Załącznik nr 5. Zawiadomienie OPS – wniosek o sprawdzenie sytuacji małoletniego
Dzierżoniów , dnia ………….
Ośrodek Pomocy Społecznej
w Dzierżoniowie
- Szkolna 24
Wnioskodawca :…………………………………………………………..
( imię i nazwisko osoby zgłaszającej/dane instytucji zgłaszającej , adres )
Dotyczy dziecka ………………………………………………………………………………………………
Rodziny zamieszkałej pod adresem : ……………………………………………………………………………………………..
Dane umożliwiające identyfikację dziecka …………………………………………………………………………………………….
(imię i nazwisko , adres zamieszkania/pobytu, dane rodziców/opiekunów)
Wniosek o sprawdzenie sytuacji małoletniego
Wnoszę o sprawdzenie sytuacji małoletniego ……………………….( dane umożliwiające identyfikację dziecka) poprzez przeprowadzenie wywiadu środowiskowego oraz udzielenie pomocy dziecku w przypadku stwierdzenia zagrożenia jego dobra.
Uzasadnienie
Należy opisać niepokojące sytuacje, co sprawiło, że zdecydowaliśmy się na podjęcie interwencji, dlaczego uważamy ,że dobro dziecka jest zagrożone. Szczegółowy opis , to większa szansa na skuteczną interwencję.
Podpis
- Załącznik nr 6. Ankieta (monitorująca)
Ankieta (monitorująca)
Pytania ankietowe |
Tak |
Nie |
Czy znasz standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem obowiązujące w placówce, w której pracujesz? |
|
|
Czy znasz treść dokumentu „Polityka ochrony małoletnich przed krzywdzeniem”? |
|
|
Czy potrafisz rozpoznawać symptomy krzywdzenia dzieci? |
|
|
Czy wiesz, jak reagować na symptomy krzywdzenia dzieci? |
|
|
Czy zdarzyło Ci się zaobserwować naruszenie zasad zawartych w Polityce ochrony dzieci przed krzywdzeniem przez innego pracownika? |
|
|
a. Jeśli tak – jakie zasady zostały naruszone? (odpowiedź opisowa) |
|
|
b. Czy podjąłeś/aś jakieś działania: jeśli tak – jakie, jeśli nie – dlaczego? (odpowiedź opisowa) |
|
|
Czy masz jakieś uwagi/poprawki/sugestie dotyczące Polityki ochrony małoletnich przed krzywdzeniem? (odpowiedź opisowa) |
|
|
Załącznik nr 7
OŚWIADCZENIE PRACOWNIKA
Dzierżoniów, dn.
...............................................
(imię i nazwisko pracownika)
OŚWIADCZENIE
- Oświadczam, że:
- zapoznano mnie ze STANDARDAMI OCHRONY MAŁOLETNICH
obowiązującym w Szkole Podstawowej nr 3 im. KEN w Dzierżoniowie.
- Zobowiązuję się do ich przestrzegania.
( podpis pracownika)
Załącznik nr 8
SPRAWOZDANIE Z MONITORINGU STOSOWANIA STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH
- Nazwa i adres siedziby jednostki oświatowej:
………………………………………………………………………………………………
- Imię i nazwisko, stanowisko osoby sporządzającej sprawozdanie:
…………………………………………………………………………………………….
- Wykaz czynności podjętych przez osobę sporządzającą sprawozdanie oraz imiona, nazwiska i stanowiska osób biorących udział w tych czynnościach:
…………………………………………………………………………………………….……
…………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………….
- Data rozpoczęcia i zakończenia sprawdzenia:
………………………………………………………………………………………………..
- Określenie przedmiotu i zakresu sprawdzenia:
…………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………
- Opis stanu faktycznego stwierdzonego w toku sprawdzenia oraz inne informacje mające istotne znaczenie dla oceny zgodności podejmowanych czynności z regulacjami dotyczącym przestrzegania standardów ochrony małoletnich:
…………………………………………………………………………………………….…..
…………………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………….……
- Stwierdzone przypadki naruszenia standardów ochrony małoletnich w zakresie objętym sprawdzeniem wraz z planowanymi lub podjętymi działaniami przywracającymi stan zgodny z prawem:
…………………………………………………………………………………………….……
…………………………………………………………………………………………….……
- Wyszczególnienie załączników stanowiących składową część sprawozdania:
…………………………………………………………………………………………….……
…………………………………………………………………………………………….……
…………………………………………………………………………………………….……
………….…………………………………………………
(data, miejsce i podpis osoby sporządzającej sprawozdanie)
Załącznik nr 9
Gdzie skierować opiekuna potrzebującego wsparcia dla siebie i dziecka?
- Lokalne ośrodki pomocy społecznej – oprócz wsparcia ekonomicznego, prawnego, mieszkaniowego, rzeczowego itd. OPS oferuje również warsztaty podnoszenia umiejętności wychowawczych, kursy kompetencji rodzicielskich czy zajęcia w ramach „Akademii rodziców”. W OPS-ie istnieje ponadto możliwość uzyskania pomocy asystenta rodziny (na wniosek rodziców), a także zawnioskowania o asystenta osobistego osoby z niepełnosprawnością, jeśli rodzina posiada pod opieką dziecko z orzeczeniem o niepełnosprawności. Dla wielu rodzin możliwość uzyskania wsparcia asystenckiego jest tym, co ratuje dziecko i rodzinę przed trwałym kryzysem! Pomoc OPS-u jest nieodpłatna.
- Ośrodki interwencji kryzysowej – placówki prowadzone przez powiaty. Oferują pomoc osobom, które doświadczają trudnej sytuacji życiowej i braku równowagi psychicznej na skutek m.in.: śmierci bliskiej osoby, choroby własnej, dziecka czy innej bliskiej osoby, rozwodu/rozstania, konfliktów w rodzinie, zagrożenia przemocą. W ośrodku prowadzone jest poradnictwo psychologiczne, interwencja kryzysowa, krótkoterminowa psychoterapia, organizowane są warsztaty i grupy wsparcia. Pomoc OIK-u jest nieodpłatna.
- Poradnie psychologiczno-pedagogiczne – świadczą pomoc diagnostyczną i konsultacyjną, organizują kursy psychoedukacyjne i podnoszące kompetencje rodzicielskie (np. szkoła dla rodziców, warsztaty pozytywnej dyscypliny, warsztaty dla rodziców dzieci z ADHD). Pracują w nich zespoły orzecznicze, umożliwiające uzyskanie m.in. orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania. Pomoc w publicznej PPP jest bezpłatna.
- Specjalistyczne poradnie rodzinne – publiczne ośrodki świadczące pomoc psychologiczną i wsparcie dla par i rodzin. Udzielają konsultacji indywidualnych i rodzinnych, prowadzą psychoterapię dzieci i dorosłych, organizują warsztaty i grupy dla rodziców. Pomoc SPR jest bezpłatna.
- Ośrodki wczesnej interwencji – oferują kompleksową, skoordynowaną, wielospecjalistyczną pomoc dzieciom do lat 7 oraz ich opiekunom (w zakresie opieki nad dzieckiem). OWI działają w ramach NFZ, potrzebne jest skierowanie od lekarza. W OWI dziecko może liczyć na m.in.: terapię wczesnego wspomagania rozwoju, fizjoterapię, zajęcia logopedyczne i inne. OWI oferują pomoc dzienną i bezpłatną.
- Środowiskowe centra zdrowia psychicznego dla dorosłych oraz środowiskowe centra zdrowia psychicznego dla dzieci i młodzieży – oferują wsparcie dla dzieci oraz rodziców doświadczających kryzysu psychicznego i trudności rodzicielskich w formie indywidualnej, grup terapeutycznych i warsztatów. Centra działają w ramach NFZ.
- Centra pomocy dzieciom – są to miejsca, w których dzieci pokrzywdzone przestępstwem oraz ich opiekunowie otrzymują pod jednym dachem kompleksową i interdyscyplinarną pomoc. Oznacza to, że sprawę dziecka, które trafi pod opiekę centrum, prowadzi od początku do końca grupa tych samych profesjonalistów. Na spotkaniach zespołu interdyscyplinarnego wspólnie podejmują decyzję, jakiego rodzaju wsparcia potrzebuje dziecko i jego opiekunowie. Strategię pomocy realizują − na ile jest to możliwe – pracownicy szkoły: psycholodzy, lekarze, pracownik socjalny. Odbywa się tu również przesłuchanie sądowe dziecka, jeśli jest to potrzebne. Mapę tych miejsc znajdziesz na stronie: https://centrapomocydzieciom.fdds.pl/.
- Ogólnopolskie i lokalne organizacje pozarządowe zajmujące się wspieraniem rodziców i dzieci. Warto zachęcić rodziców, aby sprawdzili i poszukali oferty dla siebie. Wśród dostępnych możliwości są między innymi: grupy wsparcia (dla rodziców małych dzieci, dla rodziców w żałobie, dla rodziców dzieci z niepełnosprawnością itd.), konsultacje i terapie psychologiczne, warsztaty i zajęcia psychoedukacyjne dla rodziców, warsztaty dla dzieci.
Odpowiedzialny za treść: | Regina Walendowska |
---|---|
Wytworzył: | Regina Walendowska |
Data wytworzenia: | 14.08.2024 |
Opublikował w BIP: | Administrator Systemu |
Data opublikowania: | 01.09.2024 21:47 |
Ostatnio zaktualizował: | Administrator Systemu |
Data ostatniej aktualizacji: | 01.09.2024 21:49 |
Liczba wyświetleń: | 29 |